DASAR EKONOMI NEGARA PASCA COVID 19: APA YANG HARUS DIBUAT ?

MALAYSIA : HALATUJU DASAR EKONOMI PASCA COVIT 19

COVID 19 benar-benar menguji dan mengajar kita. berhadapan dengannya kita tidak boleh berbohong lagi. Bahawa jika kita coba menyorok kelemahan asas -asas ekonomi kita, negara akan menghadapi masalah dan krisis ekonomi yang parah untuk mengangani dan keluar daripadanya.Beranikah kita mengakui ada ketempangan pada dasar dasar ekonomi yang pegang selama ini. Mengapa ? Pengukur ketahanan ekonomi kita ialah COVID 19. Jelas di sebalik bencana ada hikmah dan pengajaran. Memang kita maju sehingga digelar Harimau Asia. Jika benar Harimau Asia mengapa Singapura mendahului kita. Nilai wangnya dan Brunei yang tak banyak heboh itu 3 kali ganda melebihi kita.

Marilah kita berani menilai ,mengukur dan mengakui halatuju dan kedudukan ekonomi kita yang sebenar di mana kekuatan dan kelemhannya. Tujuannya untuk bangkit semula di atas atas kukuh dan sebenar selepas ditimpa bencana COVID 19 yang menggerunkan ini. Malaysia selama ini menjadi contoh negara yang timpa perasan, mengada-ngada,silau dan berpandangan singkat dalam membina ekonominya secara seimbang,realistik dan berpijak di bumi nyata. Mengapa ?

Selepas tahun 1980an, selepas peninggalan Tun Razak ekonomi kita telah berubah kepada perindustrian secara gencar sehingga mengabaikan sektor pertanian yang dibiarkan lesu. Sedangkan pertanian adalah tulang belakang ekonomi dunia. Kita tetiba menjadi negara yang terlalu ghairah mengutamakan penglibatan korporat untuk menerajui sosio ekonomi negara dan mengabaikan usaha membangunkan ekonomi rakyat luar bandar yang wajar diangkat martabatnya sebagai petani moden, usahawan ,pengilang kecil dan pembangun keperluan makanan negara.

Jelas kita terlalu pro pelaboran asing, terlalu ghairah dan terdedah dengan ekonomi gelembong “bubble”, ghairah dan amat terdedah dalam ekonomi buatan mainan spekulasi di pasaran saham, kecenderongan keterlaluan terhadap industri yang mengorbankan kelestarian alam sekitar, ketergantungan keterlaluan terhadap import bahan makanan, pembangunan mewah yang mengutamakan orang asing dan mengkesampingkan perumahan mampu milik, kecundang dalam dasar mempastikan food and feed security dll pengabaian yang semakin ketara akibat diuji dengan pendemik COVID 19. Sektor=sektor ini seakan-akan terkejut dan kaget dengan serangan wabak ini secara mengejut.

Hakikatnya kita kehilangan arah dan halatuju apabila dasar ekonomi yang diagong- agongkan itu terhenti beroperasi dalam menjamin ketahanan ekonomi negara kelak dalam masa yang singkat pasca COVID ini.Sudah tentu iannya akan terkesan terhadap rakyat jelata. Ketahanan ekonomi kita yang selama ini dianggap mantap dan stabil akan benar-benar diuji sejauh mana daya tahannya menyerap krisis yang bersifat global ini. Jaringan ekonomi menjadi lumpuh dan tidak mudah membangunkan semula dalam masa yang singkat. Rahmatnya ialah mahukah kita menilai asas ekonomi lama yang rakus sebelum ini kepada ekonomi yang lebih adil,terbuka,tidak monopolistik dan saksama untuk seluruh umat manusia.

Kerajaan menyatakan akibat wabak ini negara kehilangan puluhan RM bilion sehari. Mengapa terjadi begini ? Kesannya amat berat pada kutipan hasil cukai yang menjadi nadi hasilnegara. Perlu diingat sebelum ini kita telah melalui berbagai krisis ekonomi tetapi berjaya melepasinya dengan berjaya. Krisis yang mendepani kita ini sangat pelik dan menggerunkan. Tidak pernah melanda kita. Seluruh negara tergamam dan benar-benar menguji daya tahan kita untuk bangkit semula di atas asas yang betul,kukuh dan real.Bukan ekonomi buatan lagi. Hasil manipulasi golongan korporat, pemodal,spekulator dan elit ekonomi yang haloba. Hanya negara dan bangsa yang memiliki kepimpinan yang real,teguh,bijaksana,bersifat terbuka, amanah dan punyai daya tahan yang luar biasa akan berjaya di bawah tatanan ekonomi baru dunia. Insya Allah dengan petunjuk Allah kita dapat keluar daripada bencana yang menggerunkan ini apabila kembali kepada landasan Ilahi Rabbi. Bahawa limpahan kazanah alam ini untuk semua bukan segelintir pemonopoli yang selama ini mendominasi ekonomi dunia.

Kita wajib menganalisis asas dan dasar-dasar ekonomi yang kita pegangi selama ini dengan totok sebagai terbaik dan unggul tanapa cacat cela dalam membina ekonomi dan ketahanan negara dan rakyat kita dimasa depan. Nyata akibat dasar yang terlalu mengutamakan pasaran bebas secara sewenang – wenang ,ekonomi yang terlalu terbuka terhadap pasaran bebas,ketergantungan keterlaluan terhadap pelaboran luar yakni FDI, pengabaian terhadap sektor pertanian dan perkhidmatan awam yang terlalu besar dll telah membebankan negara sehingga terpaksa berhutang hampir RM 1 trilion.Siapakah yang membayarnya kalau bukan rakyat 30 juta ini. Bagi golongan peniaga cukai yang dibayar boleh dipungut semula dengan meletakkan dalam kos barangan dan keuntungan hasil jualan .Rakyat terutama pekerja tidak ada tempat untuk mengelak apabila harga barang naik akibat inflasi.Ia menghisap pendapatan mereka dan menghakis kuasa beli.

Hkikatnya selepas 6 dekad merdeka terbukti selama ini kita tidak ada dasar yang mempastikan food and feed security yang selamat . Mengapa kita mengimport segala keperluan makanan daripada luar negara ? Kononnya membeli lebih murah daripada mengeluarkannya sendiri. Statistik menunjukkan ketergantungan kita terhadap import makanan adalah sangat tinggi.Saban tahun negara mengimport bahan makanan manusia dan haiwan antara RM 50 bilion hingga RM 70 bilion setahun. Sedangkan akibat ketergantungan terhadap import bahan makanan secara berlebihan harganya semakin melambong.Rakyat terkesan dengan kenaikan harga barangan makanan yang semakin mahal. Harga terus meningkat kerana kejatuhan nilai RM. Rakyat semakin terjerut akibat kekurangan pendapatan bila harga getah dan sawit merudum, pendapatan negara semakin berkurangan apabila harga petrol dan sawit menyusut. Pokoknya adakah eknomi kita berada di atas landasan yang betul dan di atas asas yang kukuh yang selama ini amat dibangga-banggakan dan diwar warkan dengan gah dan gempita.

Adakah kita baru tersedar di mana selama ini bahawa kita telah mengabaikan sektor pertanian yang menjadi menjadi tulang belakang ekonomi dunia. Negara-negara maju seperti Eropa dalam EU seperti Holand, Itali dan Jerman, Ekonomi terbesar AS,Rusia,Turki, Taiwan, Korea, Jepun, Australia, New Zealand dll pun tidak mengkesampingkan dasar FOOD and FEED security untuk rakyat terbanyak. Akhirnya apabila ditimpa bala dan musibah ini, ekonomi kita jadi demam dan mungkin terus tergamam kerana kehilangan arah bagaimana hendak menanganinya di masa susah yang tidak sama .seperti sebelumnnya.

Sedarlah selama 60 tahun lebih merdeka kita gagal mengadakan keperluan bahan bahan makanan yang mencukupi dan murah untuk rakyat jelata.a.Kita punyai ratusan ribu hektar tanah di bawah pelbagai agensi tetapi terbiar. Jika berjalan sepanjang leboh raya jelas ribuan hektar tanah terbiar begitu sahaja tanpa ada usaha untuk penternakan dan penanaman bahan makanan.Dasar mengimpor perlu dikaji semula. Segalanya diimport. Daripada beras,daging, tenusu, buahan,asam jawa, ikan, makanan manusia dan makanan binatang, bahkan kelapa pun diimport juga dari Indonesia. Cabai dari Vietnam, pisang dari Filipina dan keledek dari Jepun.

Hakikatnya mengapa kita gagal mengadakan keperluan beras yang cukup untuk negara.Jumlah rakyat kita kecil sahaja. Hanya seramai 33 jura penduduk sahaja. Sedangkan India yang berpenduduk 1,300 juta manusia punyai lebihan beras sehingga mampu mengeksport beras bermutunya “basmathi”Begitu dengan daging. Nyata Covid 19 di sebalik musibah ada hikmahnya kepada Malaysia.Hakikatnya sosio -ekonomi dan politik kita tidak berada di atas asas yang kukuh. Segala-gala asas ekonomi kita masih tertumpu kepada pelaboran asing tanpa memanfaatkan kelebihan kita untuk memproses hasil bumi dan keluaran kita menjadi barangan siap.

bSebagai contoh kita mempunyai getah tetapi gagal menjadi pengeluar barangan getah terutama tayar kenderaan yang utama di dunia.Kita mempunyai balak tetapi gagal menjadi pengeluar perabot yang tersohor, kita mempunyai bauksit tetapi menjual tanah bauksit secara mentah tanpa memprosesnya. Begitu jika diteliti banyak bahan mentah kita yang dijual secara murah kepada negara luar terutama Singapura yang memprosesnya menjadi barangan siap.Jadi apakah dasar ekonomi kita yang rapuh sebelum ini akan digubal dengan dasar ekonomi baru yang lebih kukuh pasca COVID 19 yang menginsafkan ini ?

Jika masih kekal dengan dasar lama alamat Malaysia akan corot ke belakang. Kita kini agak ketinggalan berbanding dengan keegreripan ekonomi Vietnam, Thailand, Indonesia dll.Jadi jolokan Malaysia sebagai HARIMAU ASIA adakah benar-benar kuasa ekonomi yang digeruni dan unggul atau sekedar gimik seumpama harimau kertas semata-mata. Fikir -fikirkanlah demi masa depan negara.Masa depan negara bukan bergantung semata-mata pada percaturan dan sepak terajang ahli politik dan manipulasi spekulator elit korporat semata-mata. Kebijakan ahli profesional, ilmuan dan kebijakan anak semua bangsa mesti digembling untuk digarap dalam membina Malaysia Baru pascaCOVID 19 yang mesti dihadapi dengan tenang dan teguh demi masa depan Malaysia.

TUAN IBRAHIM TUAN MAN KAJI SEMULA PSR-BAKAL MELINGKUPKAN NELAYAN PANTAI !

Tuan Ibrahim diminta batalkan Projek Tambak Laut

 Gago Daily  3/12/2020 03:50:00 PM

Oleh Wan Noor Hayati Wan Alias
KUALA LUMPUR : Bekalan ikan untuk rakyat di utara tanah air terus menyusut 50 peratus berikutan kegiatan mengorek pasir untuk projek tambakan laut di perairan selatan Pulau Pinang (PSR).
 Pengerusi Persatuan Nelayan Pulau Pinang (PEN Mutiara), Nazri Ahmad, berkata ketika ini lebih 14,000 nelayan dari Pulau Pinang dan utara Perak mengadu hasil tangkapan mereka semakin berkurang akibat kegiatan korek pasir dan tambak laut itu.
  “Jika kegiatan ini berterusan kita akan kekurangan sumber protein untuk rakyat malah terpaksa bergantung kepada bekalan ikan yang tidak segar diimport dari luar.
   “Ketika ini lebih dua bilion tan ikan setahun didaratkan, tetapi jumlah itu semakin menyusut hingga satu bilion tan setahun selepas kegiatan korek pasir semakin rancak berlaku.
   “Beberapa laporan polis sudah dibuat membabitkan ternakan hidupan akua mati di Teluk Pahang sehingga jutaan ringgit,” katanya kepada wartawan.
  Pelaksanaan PSR dengan keluasan lebih 1,821 hektar untuk membina tiga pulau buatan di perairan Permatang Damar Laut berdekatan Bayan Lepas memerlukan 189 juta meter padu (m3) pasir.
  Bagi memenuhi keperluan itu kegiatan korek pasir akan membabitkan keluasan 818 kilometer persegi pasir khususnya di utara Perak. 
  Dalam pada itu, kegiatan kecurian pasir juga berlaku untuk memenuhi keperluan projek berkenaan.
   “Kegiatan korek pasir, curi pasir sukar untuk dibuktikan tetapi kita boleh lihat kesannya, contohnya ekosistem musnah, hidupan laut mati, ternakan ikan mati, kawasan darat semakin mengecil contohnya Pulau Korea hilang jika dilihat dari jambatan Pulau Pinang.
   “Projek PSR dijangka mengambil masa sehingga 50 tahun dan kita akan menyaksikan kemusnahan alam dan hidupan laut yang dahsyat di negara ini,” katanya.

KABINET MENTERI SEBENARNYA CERMINAN KITA!

SIAPA YANG BODOH?

Kita dapat kerajaan yang bodoh sebab kita yang bodoh. Kita dapat kerajaan korup sebab kita pun korup. Kita dapat kerajaan penipu sebab di kalangan kita ramai penipu. Kita kena insaf kerajaan itu cerminan diri kita sendiri. Oleh itu kalau kita nak buat perubahan kena sabarlah. Tak boleh serta merta dapat kerajaan yang baik. Buat sementara itu kita terimalah kerajaan yg tak berapa cerdik, tak berapa bersih dan tak berapa betul. Kita kena sabar dengan kekurangan itu kerana kekurangan kerajaan itu adalah kekurangan kita sebagai rakyat. Kita kena perbaiki diri kita sedikit demi sedikit kalau kita nak kerajaan kita jadi lebih baik. Memperbaiki diri itulah amal kebajikan dan mujahadah. Ia memerlukan kesabaran dan masa yang panjang. Tapi ramai yg tak sabar dan lebih suka ikut hasutan syaitan. Maka siang malamdia hanya berfikir nak menjatuhkan kerajaan, sehingga lupa memperelokkan diri dan masyarakat sedangkan itulah caranya kalau sungguh kita mahukan kerajaan yang elok.

DSAI BERSUARA TAPI MASIH LAGU LAMA

Jangan biar segelintir individu rompak kekayaan negara, pesan Anwar

FMT Reporters -March 4, 2020 DR AFIF BAHARDIN DI KELUARKAN DRPD BARISAN EXCO P. PINANG MENGAPA?

ADAKAH KERANA BELIAU MENYERTAI KUMPULAN AZMIN ALI YANG MENGKHIANATI DSAI?

ADAKAH DSAI KIAN DITINGGALKAN DALAM IMPIAN MERANGKUL KERUSI PERDANA MENTERI

Presiden PKR, Anwar Ibrahim.

PETALING JAYA: Presiden PKR Anwar Ibrahim mengeluarkan kenyataan pertamanya hari ini sejak kehilangan peluang memegang jawatan tertinggi kerajaan kepada Muhyiddin Yassin, mengingatkan rakyat bahawa kekayaan negara “tidak boleh dirompak oleh segelintir individu”.

Anwar, yang merupakan bakal perdana Menteri di bawah pemerintahan Pakatan Harapan, juga menggesa mereka mengambil “jalan yang tegas mengikut landasan perjuangan kita” dan mengukuhkan keadilan untuk melindungi hak rakyat.

“Kami diberi peluang untuk bersekongkol dengan kelompok lama yang telah merosakkan negara kita, kita memilih untuk kekal dengan prinsip, yang meninggalkan kita, mengkhianati amanah perjuangan kita,” katanya dalam video 2 minit yang dipaparkan di Facebook hari ini.

“Saya ada dengar dan dapat menghidu apa yang sedang direncanakan dan mengkhianati perjuangan kita, termasuk keadilan, menolak rasuah dan penyalahgunaan kuasa,” katanya.

Anwar juga berkata walaupun hak istimewa orang Melayu dan Islam tidak dipertikaikan, Malaysia sebagai negara yang terdiri daripada pelbagai kaum dan agama, maka ia mesti merangkul semua kaum dan agama.

Tambahnya, ekonomi negara tidak harus menghalalkan rompakan oleh segelintir penguasa tetapi memastikan ia dipacu dengan lebih laju dan meyakinkan tetapi menjamin mengagihan yang saksama.

“Petani, nelayan, pekerja, penjawat awam, terutamanya di peringkat menengah dan rendah sedang mengalami masalah dan tekanan hidup,” katanya.

Oleh itu, katanya, rakyat tidak membiarkan kekayaan negara terus dirompak oleh segelintir individu.

BIARKAN EKOSISTEN ROSAK – NELAYAN PUPUS ASALKAN TAMBAKAN DEMI KERAKUSAN KN DITERUSKANKAN !

Appeals pending, don’t sign ‘3 islands’ deal yet, Penang govt told

FMT Reporters -January 21, 2020 4:57 PM174Shares

Chief Minister Chow Kon Yeow (seated, third from left) with representatives from the five international teams shortlisted to design the Penang South Islands project, at Komtar, in George Town, recently.

GEORGE TOWN: Two groups today told the Penang government not to be too eager to sign agreements related to the three islands project as there were pending legal challenges from NGOs and fishermen.

The Consumers’ Association of Penang (CAP) and Sahabat Alam Malaysia (SAM) said the reclamation work, despite obtaining approval, was under appeal and hence there should be no signing of agreements to formally kickstart the project.

This was after Penang Chief Minister Chow Kon Yeow had reportedly said the government would be signing an agreement to begin reclaiming the 1,821ha Penang South Islands (PSI) project this month.

In a statement, CAP and SAM said the fishermen’s unit of Sungai Batu – which is directly affected by the PSI – had filed an appeal against the approval given by the Department of Environment (DoE) to carry out reclamation work in July last year and that the suit had yet to be heard.

The fishermen have challenged the environmental impact assessment for the PSI, calling it “premature” as it was not compatible with conditions set by the agriculture ministry and that it undermined Malaysia’s obligations on the Convention on Biological Diversity, the statement said.

“These are substantial grounds and the matter could be litigated right up to the Federal Court and could take many months,” CAP’s Mohideen Abdul Kader and SAM’s Meenakshi Raman said.

Under the environmental quality (appeal board) 2003 regulations, a person directly affected by a project can apply to the DoE to reconsider its approval.

“The state government is proceeding as if all approvals will be given and any legal challenge to its project will be decided in its favour regardless of objections by interested parties like the Sungai Batu Fishermen Unit and civil society organisations.

“This makes a mockery of civil society participation in decision making on public matters and the legal process to ensure environmental protection and social justice,” they said.

CAP and SAM also urged the transport ministry not to give final approval to the RM8 billion Bayan Lepas Light Rail Transit (LRT) project in view of its exorbitant cost compared with other cheaper alternative modes of transport, and the financial burden the present and future generations would have to bear.

The PSI involves the creation of three islands to finance the RM46 billion Penang Transport Master Plan, which includes an LRT line, highways and other modes of public transport

MELAYU JANGAN LAYU! TERUS MAJU!

Kepada Kaum Muslimin semua pakcik nak seru supaya banyaklah bersabar terutamanya sekarang ni kita diuji dgn macam2. Jangan pula kita putus harap kpd Allah dan bertindak melulu mcm org tiada iman. Itu bukan sifat kita org beriman. Apa sahaja yg menimpa kita sekarang berlaku dgn izin Allah, dan dengan izin Allah juga kita akan kembali bangkit menuntut bela segala kezaliman yg berlaku. Tapi kena sabar… Kerana Allah suka org2 yg sabar!

BUDAYA KENCING DAN MENGENCING

BAB KENCING MENGENCING

Sekarang keadaan politik dan ekonomi negara serba tak menentu. Pelabur serba salah, rakyat pun susah hati.😢 Org ramai mula menyesal…mereka ingat dah silap pangkah.🙄 Mereka ingat semudah tikam nombor ekor memilih pemimpin ni. Semata2 nasib. Jadi, oleh kerana sekarang ni rakyat merasa hancing satu badan akibat dikencing2. ..maka mereka pun berangan2lah kononnya nak tukar pemimpin baru…iaitu geng satu lagi. Macamlah geng yg satu lg tu takkan kencing.🐮 Rakyat lupa yg pemimpin itu adalah cerminan rakyat. Kalau pemimpinnya kuat kencing maka ia menunjukkan rakyatnya pun begitu….mereka sukakan kaki kencing. Oleh itu mereka mmg layaklah dikencing2. Kalau rakyat betul2 tak mahu dikencing lagi maka mereka sendiri kena berubah dulu… iaitu berubah jd cerdik ataupun mumaiyiz…. supaya dpt bezakan kaki kencing dari yg bukan.🤔 Dan syarat lain adalah jumlah yg cerdik tu kena cukup utk menggerakkan perubahan. Tapi kalau yg cerdik2 itu pun hanya pikir bagaimana nak gunakan kecerdikannya utk mengencing maka masyarakat akan terus bergelumang dlm air kencinglah. Yaikkk.. Tuii… 😵

WARISAN KAMPUNG MUTIARA DALAM BENTUK APA: RUMAH PANGSA KE KESELURUHANNYA ?

After 13-year battle, residents in Penang heritage kampung to get free homes

Predeep Nambiar -November 27, 2019 12:18 AM401Shares

The villagers of Kampung Mutiara, Penang, fighting to save their homes during a protest on July 31, 2017.

GEORGE TOWN: Some 400 villagers in one of the last remaining heritage Malay kampungs in Penang can breathe easy as they will be given homes at an apartment project to be built in the next four years.

For more than a decade, the residents at Kampung Mutiara in Batu Ferringhi had battled eviction through the intervention of politicians from both sides of the divide, as the village sits on private land.

The landowner did not offer to build homes for them.

Today, UDA Holdings chief executive officer Mohd Salem Kailany said Putrajaya will help by giving the kampung folk free homes within four years under a “new Kampung Mutiara plan”.

He said the Prime Minister’s Department had invited UDA – a company under the entrepreneur development ministry – to submit a proposal to develop a 2ha site adjacent to the current kampung.

The project would be funded by the federal government through a soft loan to UDA, and the remainder would come from UDA’s own funding, Salem said.

A total of 1,068 housing units would be built, including 400 units of low-cost houses, 166 units of affordable housing and 502 condominium units.

The 400 units of low-cost houses would be given to the Kampung Mutiara villagers, including residents of Kampung Che Ahmad, Kampung Din Bamboo and Kampung Kubur, for free.

P. PINANG SEDANG MELAKSANAKAN MODEL PEMBANGUNAN YANG MENZALIMI RAKYAT

“Apa maknanya pembangunan yang menyisihkan orang-orang tempatan. Apakah itu kemajuan dan pembangunan? Pembangunan jenis apa begini sedangkan sedangkan dalam rancangan struktur negeri ada sentuh soal mempertahankan kampung-kampung warisan tapi yang berlaku adalah sebaliknya.

“Sepatutnya pembangunan memberi satu nikmat kepada orang tempatan tapi sekarang pembangunan menyebabkan berlaku penindasan secara halus terhadap orang tempatan dari sudut warisan dan sejarah,” katanya.