BILA RAKUS TERHADAP ALAM, KINI IA MEMBALAS – MENYERANG KITA !

P.PINANG DILANDA BENCANA YG MEMBAWA BALA BILA  KEJAM TERHADAP ALAM YG LINDUNGI KITA

Home  Environment  Climate change  Penang’s nightmare: The morning after…

Penang’s nightmare: The morning after…5 Nov 2017…..And so it has come to pass… reports of damage all over after a relentless overnight storm battered Penang. Near Straits Regency, behind Surin, in Tanjung Bungah, a dangerous road has collapsed.

 

How safe are such road and retaining walls, when water pressure builds up on the slopes? This is the same site that had a landslide in 2014. Back then someone had noticed that the angle of the slope was vertical or about 90 degrees. Nearby residents said that when it rained, water gushed all over. Someone even reported the matter to MBPP.

When the landslide hit Penang further east on 21 October, I reported that another nearby resident had expressed concerned about the sound of a waterfall at this spot near Surin.

“People walk here morning and evening,” said the resident. “(The site is) disguised and hidden by bushes. There is a big waterfall here. We can hear gushing water.”

What happened to those expert engineers and consultants who want us to believe that hill-slope development in Penang these days is safe and it is not a ticking time bomb? Please-lah. People’s lives are at stake.

And another landslide near the site of an ongoing property development project:

Here you can see a gaping wound above the site of the recent landslide, which claimed 11 lives:

This is near the site of the proposed Tanjung Bungah-Batu Ferringhi paired road. Someone counted up to five landslides in the area:

Do they still want to build the paired road on the hills from Batu Ferringhi to Tanjung Bungah? And the RM8bn six-lane Pan Island Link highway that will hug the hills from the north to the south of Penang Island? God help us.

READ MORE:  King Tides provide a glimpse into how climate change will affect us

Meanwhile, the media are focusing almost entirely on the flooded streets, ignoring the fact that a significant volume of the water is coming from surface run-off from cut or concretised hill slopes, the water and debris then accumulating downstream in raging torrents, spilling over river banks. Even the tiny brook along Brook Road burst its banks while nearby at the Turf Club, the hill-sides have been cut, concretised and tarred for property development.

During Penang Forum 8, Penang Forum’s Dr Kam Suan Pheng highlighted how Air Itam River, which is met by Waterfall River (Sungai Air Terjun), and Jelutong River further downstream have been practically strangled. The river reserves have been encroached upon by property development; so is it any wonder when the water overflows onto the roads?

And what’s happening to our ferries?

And this looks like the Seberang Jaya roundabout underpass this morning:

Looks more like Venice to me. At this rate, we should have gondolas as a form of public transport!

Tremendous hardship all over Penang as so many people’s homes are messed up. Even those living in high-rise apartments have had to deal with strong winds and rain battering their windowpanes and flooded balconies overflowing into their homes.

Full credit to those who are helping out with the victims, bertungkus-lumus.

So how many months of rainfall was it in a single day? Get used to it. Can anyone – apart from Trump – doubt that climate change is upon us? How about checking out this Aliran talk on Climate Change on Tuesday, 21 November?

READ MORE:  Another majestic tree chopped down in Penang

The federal government should give Penang whatever is due for flood mitigation – and then some. It would be scandalous, unconscionable and outrageous to withhold any funds that could ease the people’s suffering.

Unfortunately, flood mitigation projects are just remedial measures and can only go so far, as pointed out in Penang Forum 8 exactly a week ago.

Over-development (unsustainable development), hill-slope degradation and the paving over of permeable surfaces are among the causes of flooding.

Can you imagine – the state government has increased the maximum density allowed more than four-fold in the last decade – from 30 homes per acre to 128 homes per acre last year (180 homes per acre for low-cost homes) – a move which must have delighted the developers.

Who increased it – and on what legal basis? For instance, under the Penang Structure Plan, a legally enforceable document, Tanjung Bungah is allowed a maximum density of 15 homes per acre only. But then we saw plans for 980 homes in two 50-storey towers. How was this done?

What happened to the detailed Penang Island Local Plan, which was approved by the full council of the MPPP in early 2008 under the previous BN administration and then endorsed later that year (with minimal changes) by the MPPP under the new Pakatan administration? Why was it never put up on public display for feedback and then gazetted? Who held it back? This is something that the state commission of inquiry must look at.

Has the Penang Structure Plan, now being reviewed, taken into account climate change? If not, it should be sent back to the drawing board. Seriously.

READ MORE:  Our addiction to growth and tech fixes spells doom

This blog tried hard over the last decade to warn that we should go easy with rampant property development and hill-clearing, that we should minimise the pouring of concrete and asphalt on our green spaces. Penang Forum and other concerned groups and individuals tried too. But mostly our calls fell on deaf ears.

We too must share some responsibility. Some of us have paved the gardens we were fortunate to have in our homes. In our places of worship, schools and offices, almost every single green space we might have, we want to pour cement on it or put up a new structure.

We clamour for road-widening, narrowing the space for the roots of trees to breathe and anchor themselves, as the trees get wedged between drains on one side and roads on the other. When are roads get congested, rather than considering public transport as a viable option, we expect more new highways.

Hopefully some lessons would be learned – that we cannot go on at this pace of frenzied property development (especially given that the Penang population is increasing only minimally), that we should protect our hill slopes, green spaces and natural habitat which can help absorb rainwater and surface run-off.

If not, the consequences could be even more dire.

PEMBANGUNAN BERANTAKAN DENGAN ALAM SEKITAR : APA JADINYA ?

Tanjung Bungah landslide: Ministry says development was rejected

Read more at http://www.thestar.com.my/news/nation/2017/10/22/tanjung-bungah-landslide-ministry-says-application-rejected/#3yIOJopOpD5RFPoY.99

Rasanya dari dulu lagi majoriti penduduk Pulau Pinang membantah project tambakan laut, tarah bukit, banglo mewah di lereng bukit, penghapusan satu-satu kampung Melayu. Mengapa ? …..sebab projek ini lebih kepada komersial, kroni dan memang tak ada  langsung bahagian untuk rakyat. Lebih lebih lagi penduduk asal P.Pinang. Orang asing yang berpusu pusu membelinya. Merekalah yang merebut peluang membeli project-project mewah. kat teluk bahang pon bukan main kencang dok tarah bukit, itu pasal banjir x habis-habis. belum lagi masuk pembangunan satu pulau pinang sekali gus.

KISAH SEDIH P RAMLEE 7 BULAN SEBELUM MENINGGAL

 

Tun Mahathir pernah mengarahkan Anwar Ibrahim agar jasa jasa P.Ramlee diberi penghargaan…….Orang yang berilmu tahu siapa P.Ramlee sebenarnya…

Perkongsian dan Alfatihah tuk seniman agung kita…

SIAPAKAH SEBENAR P. RAMLEE? …JENG JENG JENG

Tiap-tiap penonton ketawa terkekeh-kekeh dan rasa puas apabila mereka menonton lakunan seniman agung P, Ramlee.Tetapi tiada seorang pun yang mengetahui yang seniman itu mengalami ‘derita jiwa’ sebelum meninggal dunia.

” I banyak dosa, I derita, I harap I sempat taubat sebelum I mati….” kata Allahyarham P. Ramlee kepada saya kira-kira tujuh bulan sebelum dia meninggal dunia.

” Kalau ikut rasa nak tinggalkan dunia filem ni, tapi kerana nak cari makan, I terpaksa teruskan juga.” katanya lagi.

Dia termenung sejenak dan merenung muka saya dan berkata dengan suara merendah, ” I dengan you seguru, kan kita sama-sama belajar pada Syeikh tu?”

Seniman agung itu menjadi teman saya yang rapat kerana tiga sebab,iaitu pertama kami belajar agama pada satu guru, kedua saya menjadi penulis surat khabarnya ‘ Gelanggang Filem’ dan ketiga kami menjadi rakan karib Sultan Perak Almarhum Sultan Idris Shah.

Sebelum berpindah ke Singapura, P. Ramlee sempat belajar ilmu Tauhid dan sufi kepada Allahyarham Syeikh Haji Abdullah Fahim ( Pulau Pinang ) yang menjadi pengasas Sekolah Agama Daeratul Maarifatul Wataniah, Kepala Batas.

Dia meneuntut ilmu sufi kerana untuk melengkapkan dirinya menjadi seorang penyair dan penulis lirik lagu, kerana menurutnya setiap syair dan lagu yang diresapkan dengan sufi boleh mempesonakan manusia.

” Lagu Azizah misalnya, bukan saja kerana nama my girl tapi bererti mulia. Azizah simbol kemuliaan makhluk Allah,” jelasnya.

Allahyarham juga berkesempatan belajar ilmu Tauhid kepada Allahyarham Syeikh Tahir Jalaluddin dan Allahyarham Fadzullah Suhaimi di Singapura. Dia banyak mempelajari ilmu sufi dan tarekat dari ulama-ulama tersebut.

Sebagai seorang murid sufi, dia banyak mengamalkan wirid nama-nama Allah terutama nama yang disebut ‘ Asma Ul Husna’ dan ‘ Bismillah ‘ 40 kali.

Allahyarham Syeikh Abdullah Fahim pernah berkata kepada saya, bahawa Ramli Putih ( P. Ramlee ) dalam ilmu agamanya, terutama ilmu Tauhid dan ilmu sufi.

” Sebelum dia berpindah ke Singapura, dia ada beritahu saya, dia nak jadi bintang filem, jadi orang wayang. Saya tak larang, tapi saya pesan jangan lupa ilmu dalam dada,” Kata Syeikh Abdullah Fahim.

Allahyarham P. Ramlee berkata kepada saya, ” You bernasib baik, jadi ustaz, jadi wartawan. Kalau you jadi bintang filem, orang wayang macam I, you pun hanyut macam I juga.”

” Sungguh pun I tunggang langgang, tapi I tak lupa ilmu yang I belajar pada orang tua kita ( Syeikh Abdullah Fahim),” kata seniman agung itu.

” Saya berdosa kepada Allah, tapi apa boleh buat, dah terlanjur jadi orang wayang. Hidup penuh glamor. I harap I sempat taubat,” katanya lagi.

” Kalau I lupa ayat tu ( ayat Al Quran yang dituntut dari Syeikh Abdullah Fahim ), I dah nak mati, I harap I sempat taubat,” Kata seniman agung itu sambil mengeluh.

Allahyarham memberitahu, bahawa hidupnya sebagai bintang filem dan penghibur, penuh dengan bermacam-macam kegembiraan, tetapi kerana memikirka dosa, hampir saban malam beliau bersedih. Dia menjelaskan, keran hidupnya sentiasa dalam derita jiwa, dia menjadi orang boros, kaki judi dan minum minuman keras.

Apabila saya membaca berita tentang kematian P. Ramlee dalam akhbar, saya teringat akan banyak sikap dan perkataannya dalam pergaulannya dengan saya. Dia tidak suka kepada perangai sombong, besar diri, belagak, menindas sesama manusia.

Di antara filem-filemnya yang memprotes golongan feudal dan hartawan ialah Musang Berjanggut, Nujum Pak Belalang dan Penarik Beca. Filem Musang Berjanggut memprotes golongan istana dan ulama yang bersikap macam musang dan filem Penarik Beca memprotes golongan kaya-raya.

Boleh dikatakan semua filem P. Ramlee mempunyai kritik dan kecaman terhadap orang-orang yang tidak mengikut ajaran Islam. Manusia ini, walau macam mana tinggi dan agung namanya, dia tidak boleh lari dari takdir dan iradat Allah. Begitulah Allahyarham P. Ramlee yang hidup penuh glamor, tetapi akhirnya dia sedar dan menjadi seorang yang derita batinnya.

Manusia yang hidup mewah, dikelilingi wanita-wanita cantik selalunya lupakan Allah, tetapi Allah tidak pernah lupakannya dan akhirnya dia sendiri tersungkur dengan keinsafan atas dosanya yang banyak. Pada akhir hayatnya, Allahyarham P. Ramlee menjadi seorang insan yang tidak mahukan harta dan kekayaan dan dia menjadi seorang manusia yang miskin tetapi kaya dengan karya seninya.

Kerana dia sudah menyatakan yang dai akan bertaubat, maka saya yakin sebelum beliau meningga dunia, beliau sempat bertaubat dari segala dosanya.

Kini lagu-lagu yang diserapkan dengan roh sufi masih bergema di mana-mana, tetapi siapa yang mengetahui akan dirinya yang asing dari kita dan hanya berada di hadapan Allah yang akan menilai dirinya – apakah dia seorang hamba yang masih berdosa atau tidak.

Kisah ringkas seniaman agung ini boleh menjadi contoh dan teladan bagi kita yang masih hidup. Kerana kita yang hidup ini tentulah mengalami dan sedang mengalami apa yang telah dirasakan oleh Allahyarham P. Ramlee pada masa usianya masih muda dan hidup penuh glamor. Manusia tidak selama-lamanya dalam kebahagiaan , dalamkemewahan seperti juga manusia tidak selama-lamaya muda remaja.

Akhirnya badan mejadi tua dan ketika tangga kata pergi dan pusara kata mari, barulah insan itu sedarkan diri, terasa dosa menjadi beban dan ketika itulah sesal datang bertimpa-timpa.

Artikel ini saya jumpa dalam sebuah majalah lama dan ia ditulis oleh penulis yang menamakan dirinya AKHDIAT MIHARJA. Moga kita dapat jadikan pedoman dan sempadan dalam kembara hidup kita yang sementara ini. …….

AL-FATEHAH Buat Allahyarham

SIAPAKAH PEJUANG? ADAKAH YANG TIDAK MEMBURU WANG !

You cannot be rich and richer in politics unless you’re crook.In Malaysia before enter politics the are ordinary and normal person. After that  they  become luxurous.They owned milion RM and alot of properties.They entered new life. From where they got the money. The rakyat always at the same level and become more poorer.

 

MENGENANG PAK KASSIM AHMAD DENGAN KARYA INTELEKTUAL YANG DITINGGALKAN !

 

Jahabar Sadiq is with Kassim Ahmad and 3 others.

5 hrs

Sidang Ruh

I

perlu satu satu  di perhitungkan kembali

hari ini kita dewasa

tanpa tuhan tanpa impian

karena besok mungkin terlalu lewat

bagi kiamat yang telah ditangguhkan.

bukan aku sinis

kau jangan mengatheis

beritaku dari mereka yang lupa bagaimana untuk hidup

maka demikian perlu kata kata

supaya maut kita bukan karena bisu.

kalau kau percaya kepada manusia sejahtera

jangan kau bergembira mengikut hidup

(karena kemenangan)

kalau kau percaya kepada manusia bebas

jangan kau berkata mengikut hukum

(kerena taatsetia)

karena tidak ada hukum yang akan berlaku

(namun digubal dalam pi bi bi)

yang tidak berpelembagaan di hati.

II

sudah datang berita paling kejam

bagi mereka yang lagi hidup karena bisa berharap

dunia ini penjara

nasi kita akan cukup di sorga

diatas belakang Dajjal

telah diperdagangkan hidup

gelak dan hilai bukan karena bahagia

gelak dan hilai karena papa.

Akan bersidang segala ruh

anakmu hari ini makan apa

nasi atau beer

ketawanya palsu tangisnya tanpa suara

III

nanti akan padamlah dengan sendiri

lampu dari menara tinggi

karena dibawahnya orang kian mabuk

dan Tuhan sudah mati.

Kassim Ahmad

Petaling Jaya , 1960

* Saudara Dr Kassim Ahmad dengan cucu yang tersayangnya Shazreen Adnan.

** Saya mula mengenali dan membaca sajak dan karya Saudara Dr Kassim Ahmad melalui Saudara Wan Hamidi dan menemuramahnya melalui Saudara Jaafar Ismail

Semoga aman dan tenang di sana, Saudara Kassim.