MELAYU JANGAN LAYU! TERUS MAJU!

Kepada Kaum Muslimin semua pakcik nak seru supaya banyaklah bersabar terutamanya sekarang ni kita diuji dgn macam2. Jangan pula kita putus harap kpd Allah dan bertindak melulu mcm org tiada iman. Itu bukan sifat kita org beriman. Apa sahaja yg menimpa kita sekarang berlaku dgn izin Allah, dan dengan izin Allah juga kita akan kembali bangkit menuntut bela segala kezaliman yg berlaku. Tapi kena sabar… Kerana Allah suka org2 yg sabar!

BUDAYA KENCING DAN MENGENCING

BAB KENCING MENGENCING

Sekarang keadaan politik dan ekonomi negara serba tak menentu. Pelabur serba salah, rakyat pun susah hati.😢 Org ramai mula menyesal…mereka ingat dah silap pangkah.🙄 Mereka ingat semudah tikam nombor ekor memilih pemimpin ni. Semata2 nasib. Jadi, oleh kerana sekarang ni rakyat merasa hancing satu badan akibat dikencing2. ..maka mereka pun berangan2lah kononnya nak tukar pemimpin baru…iaitu geng satu lagi. Macamlah geng yg satu lg tu takkan kencing.🐮 Rakyat lupa yg pemimpin itu adalah cerminan rakyat. Kalau pemimpinnya kuat kencing maka ia menunjukkan rakyatnya pun begitu….mereka sukakan kaki kencing. Oleh itu mereka mmg layaklah dikencing2. Kalau rakyat betul2 tak mahu dikencing lagi maka mereka sendiri kena berubah dulu… iaitu berubah jd cerdik ataupun mumaiyiz…. supaya dpt bezakan kaki kencing dari yg bukan.🤔 Dan syarat lain adalah jumlah yg cerdik tu kena cukup utk menggerakkan perubahan. Tapi kalau yg cerdik2 itu pun hanya pikir bagaimana nak gunakan kecerdikannya utk mengencing maka masyarakat akan terus bergelumang dlm air kencinglah. Yaikkk.. Tuii… 😵

WARISAN KAMPUNG MUTIARA DALAM BENTUK APA: RUMAH PANGSA KE KESELURUHANNYA ?

After 13-year battle, residents in Penang heritage kampung to get free homes

Predeep Nambiar -November 27, 2019 12:18 AM401Shares

The villagers of Kampung Mutiara, Penang, fighting to save their homes during a protest on July 31, 2017.

GEORGE TOWN: Some 400 villagers in one of the last remaining heritage Malay kampungs in Penang can breathe easy as they will be given homes at an apartment project to be built in the next four years.

For more than a decade, the residents at Kampung Mutiara in Batu Ferringhi had battled eviction through the intervention of politicians from both sides of the divide, as the village sits on private land.

The landowner did not offer to build homes for them.

Today, UDA Holdings chief executive officer Mohd Salem Kailany said Putrajaya will help by giving the kampung folk free homes within four years under a “new Kampung Mutiara plan”.

He said the Prime Minister’s Department had invited UDA – a company under the entrepreneur development ministry – to submit a proposal to develop a 2ha site adjacent to the current kampung.

The project would be funded by the federal government through a soft loan to UDA, and the remainder would come from UDA’s own funding, Salem said.

A total of 1,068 housing units would be built, including 400 units of low-cost houses, 166 units of affordable housing and 502 condominium units.

The 400 units of low-cost houses would be given to the Kampung Mutiara villagers, including residents of Kampung Che Ahmad, Kampung Din Bamboo and Kampung Kubur, for free.

P. PINANG SEDANG MELAKSANAKAN MODEL PEMBANGUNAN YANG MENZALIMI RAKYAT

“Apa maknanya pembangunan yang menyisihkan orang-orang tempatan. Apakah itu kemajuan dan pembangunan? Pembangunan jenis apa begini sedangkan sedangkan dalam rancangan struktur negeri ada sentuh soal mempertahankan kampung-kampung warisan tapi yang berlaku adalah sebaliknya.

“Sepatutnya pembangunan memberi satu nikmat kepada orang tempatan tapi sekarang pembangunan menyebabkan berlaku penindasan secara halus terhadap orang tempatan dari sudut warisan dan sejarah,” katanya.

HARTA PENINGGALAN SHAIK EUSOFF BIN SHAIK ABDUL LATIFF : APA KEDUDUKANYA KINI?

OMENEWSBERITAOPINIONWORLDBUSINESSSPORTSFMT OHSEM!LIFESTYLEGALLERY

Penang Islamic authority turned land into wakaf without heirs’ consent, court hears

Predeep Nambiar -November 21, 2019 10:30 PM19Shares

Islamic law expert Aznan Hasan (in blue jacket) with Shaik Eusoff Shaik Latiff’s descendant Abdul Shukor PA Mohd Sultan (right) , along with lawyers Akberdin Abdul Kader (second from right) and Rafie Mohd Shafie (left).

GEORGE TOWN: A shariah law expert today told a court here that the takeover of late tycoon Shaik Eusoff Shaik Latiff’s estate by the Penang Islamic authorities was likely illegal as it failed to get consent from the heirs of the estate in the first place.

Islamic law academic Aznan Hasan said the sheer fact that Shaik Eusoff’s heirs had not consented to turn their ancestral land into wakaf, or Muslim endowment, land was reason enough as it was considered against the Shafi’i school of law, which Malaysia practises.

“The land was placed under trust after the death of the donor (Shaik Eusoff). Since it has become the estate of the donor, it should have been given to the rightful heirs.

“Placing the property as wakaf under the Majlis Agama is not valid as there was no wakaf created after the death of the donor. There were no statements from the heirs agreeing that the estate was to be turned into a wakaf.

“Hence, the Majlis has no right or status to hold on to the property and ought to return all the properties to the donor’s heirs who are alive and the rightful trustees,” he told the Shariah High Court today.

He was testifying as the plaintiffs’ witness in a land dispute trial between the heirs of Shaik Eusoff Shaik Latiff and the Penang Islamic Religious Council (MAINPP).

Aznan, who is also Amanah Raya’s shariah committee chairman, also supported earlier testimony by another expert over Shaik Eusoff’s will.

He said the late tycoon’s will, to have his Air Itam land be made wakaf for only 21 years, was not compatible with the Shafi’i school of Islam, where wakaf is given in perpetuity, and not for a limited term.

Aznan said that fact alone disqualifies the status of the wakaf land in the first place.

Earlier in the trial, the prosecution went at lengths to establish that he was a credible authority and expert to comment on matters related to Islamic laws of succession.

Aznan is currently an associate professor of Islamic finance at the International Islamic University of Malaysia and a shariah adviser to over 10 Islamic banks around the world.

Shariah High Court judge Mohd Yunus Mohamad Zin set Nov 27 and 28 to allow MAINPP’s lawyers to prepare to question Aznan and two other experts.

The plaintiffs were represented by lawyers Akberdin Abdul Kader, Yuslinov Ahmad, Rafie Mohd Shafie, Redza Rafie, Ardy Suffian Akberdin and Hafizullah Abdullah.

MAINPP was represented by Mohd Anuar Ahmad, Zainul Rijal Abu Bakar, Mohd Najib Rohim and Mohammad Shafiq Ibrahim.

The suit was initiated by Abdul Shukor PA Mohd Sultan, Syed Idross Syed Hassan Al Mashoor, and Sheik Mohd Jelani Sheik Emam.

They are seeking to reclaim two plots of land covering 6ha in Air Itam.

Shaik Eusoff had willed that the land be held in trust for his descendants, and to be used as wakaf land only for a period of 21 years from the death of his last offspring.

The last of his seven children – a daughter – had died in 1932, so the land was supposed to be returned to the family estate in 1953.

This was according to a 10-page will written in English dated Dec 30, 1892.

The case has been in and out of the civil courts since the late 1990s over an argument that the land was held in trust and not wakaf, as claimed by Muslim authorities. Now, it has come to the Shariah High Court for a resolution.

Shaik Eusoff, who was a Jawi Peranakan with roots in Gujarat, India, was a well-known real estate magnate said to have owned large tracts of land in George Town in the early 19th century.

His descendants are also credited with bringing the boria – Penang’s traditional “parody theatre” – to the state.

MALAYSIA DI BAWAH PIMPINAN PH – APA YG BARU ????

Pada Mei 2018, negara telah bertukar pemerintahan.Pertama kali berlaku sejak 60 tahun merdeka. Ya ! dari BN – UMNO yang korup, mengamalkan kronisme dalam segala segi kepada kerajaan PAKATAN HARAPAN. Kini di bawah PH PAKATAN HARAPAN. Adakah membawa harapan baru yang cerah kepada rakyat jelata ? Dulu negara dan rakyat diperah, diperas dan dieksploitasi dalam segala segi. Berlaku kenaikan harga barang yang tidak ketentuan. Kekayaa negara dijarah sepuas puasnya oleh golongan istimewa atas nama pengkorpratan menerusi dasar pro kronisme.Hutang negara dijadikan penyelesaian yang mudah untuk mengatasi defisit negara.Rakyat 30 jutalah yang menanggung segala bebanan hutang negara menghampiri 1 trilion.

SELAMAT DATANG KE PP BARU DI BAWAH PENERAJUAN DEMOCRATIC ACTION PARTNERSHIP

Selamat Datang Ke Pulau Pinang Baru di bawah kepimpinan DEMOCRATIC ACTION PARTNERSHIP.

Apa yang rakyat dapat:

Pulau Buatan untuk penempatan asing

Rumah nampu tengok bukan rumah mampu milik

Laut yang tercemar teruk

Laut tanpa hidupan marin

P. Pinang tanpa paya bakau sebagai peparu alam dan pemecah ombak semula jadi bila diserang ombak kuat dan angin yang ganas. PP tanpa tempat perlindungan untuk ikan, udang, ketam dan berbagai hidupan laut.

Bebangunan tinggi di atas bukit yang menutup pandangan kehijauan di sekitaran bukit bukau.

Sungai sungai semula jadi yang bertukar menjadi parit, sungai sungai lesu menunggu masa untuk mati ditimbus dan ditamatkan riwayatnya.

Semakin Kehilangan pantai pantai awam untuk rakyat tempatan berkelah.

Ruang lapang semakin sempit dan merimaskan dipenuhi hutan batu bata.

Pulau Pinang jadi semakin kecil. Pulau yang dipenuhi melimpah dan dengan kenderaan.

Telah pun nyata di depan mata kerosakan di darat, di laut dan di udara oleh perbuatan tangan tangan manusia nan durjana.

Maka rakyat terbanyak semakin terdesak merasakan secara merata, sepenuhnya akibat daripada perbuatan segelintir pemaju yang tamak dan halobaya. Kononnya atas nama pembangunan mega untuk negeri dan rakyat jelata di mayapada.

Hasilnya yang kaya merecut jadi meliana . Yang miskin terus kedana terpinggir oleh pembangunan hebat, tidak ada kena mengena dengan rakyat !

PULAU MUTIARA SEMAKIN PUDAR MUTIARANYA.

TOLAK TAMBAK 3 PULAU BUATAN DEMI KELESTSRIAN ALAM !!!